Az orosz-ukrán háború hatása az olajpiac alakulására – IEA
2022/2. lapszám | Magyar Energetika | 483 |
A Nemzetközi Energia Ügynökség májusi olajpiaci jelentése szerint megfelelő és összehangolt intézkedésekre van szükség az orosz nyersolaj globális helyettesítésében.
Oroszország elszigetelődése Ukrajna lerohanása óta egyre mélyül, és az EU, valamint a G7-ek egyre szigorúbb szankciókat fontolgatnak, amelyek magukban foglalják az orosz olajimport teljes leállítását. Ha az erről szóló megállapodás végül megszületik, az új korlátozások felgyorsíthatják a már folyamatban lévő kereskedelmi forgalom irányváltását, és arra kényszeríthetik az orosz olajtársaságokat, hogy egyre több kutat zárjanak be. Eközben a többi mezőkön világszerte folyamatosan növekszik a kitermelés és a kereslet is lassabban növekszik a korábbinál – ez utóbbi különösen Kínára jellemző. Ezek a fejlemények várhatóan rövid távon kivédhetik az akut kínálati hiányt. A növekvő keresleti és kínálati bizonytalanságok közepette az olajpiac volatilitása továbbra is jellemző, ugyanakkor az árak a korábbinál alacsonyabb és szűkebb, 10 USD/hordó tartományban mozognak, jóllehet valamivel 100 USD felett.
A növekvő nemzetközi nyomás és a csökkenő kitermelés ellenére az orosz export eddig nagyrészt kitartott. A nagy kereskedőházak azonban a május 15-i határidő előtt lezárják az ügyleteiket, hogy leállítsanak minden tranzakciót az állami irányítású Rosznyefttel, a Gazpromnyefttel és a Transnyefttel.
A finomítói karbantartás- és kapacitáskorlátok súlyosbítják az ukrajnai orosz háború okozta gondokat. Áprilisban a nyersolaj- és termékpiacokon eltérő tendenciák mutatkoztak: Míg a nyersolajárak összességében alacsonyabbak voltak, a dízel és a benzin árrése rekordszintre emelkedett, magával húzva a finomítói árrést és a végfelhasználói árakat is.
A globális finomítói rendszer korlátozott szabad kapacitása, valamint az orosz fűtőolaj, dízel és benzin exportjának csökkenése súlyosbította a termékpiaci feszültségeket, amelyeken immár hét egymást követő negyedévben készletcsökkenés mutatkozik. Míg a stratégiai olajtartalékok kivonásának első részlete megállította az OECD ipari készleteinek márciusi gyors csökkenését, a tartalék nagy része nyersolaj volt, és a termékkészletek tovább csökkentek. A középpárlatok (dízelolaj) készletének nagysága 2008 áprilisa óta a legalacsonyabb szintre süllyedt.
A szárnyaló termékárak és a lassuló gazdasági növekedés várhatóan jelentősen visszafogja a kereslet élénkülését az év hátralévő részében és 2023-ban is. Emellett a Kínában bevezetett széleskörű kijárási korlátozások is jelentős lassulást okoznak a világ második legnagyobb olajfogyasztó országában. Az év egészét tekintve a globális olajkereslet az előrejelzések szerint 2022-ben átlagosan napi 99,4 millió hordó lesz, amely éves szinten kisebb, mint 2%-os növekedést jelent.
Ahogy a korlátozások enyhülnek Kínában, egyre többen indulnak útnak autóval és a légiközlekedés is sűrűbbé válik, a globális olajkereslet napi 3,6 millió hordóval emelkedhet az áprilisi mélypontról augusztusig. Ha ezzel a finomítók nem tudnak lépést tartani, a termékpiacok és a fogyasztók további nyomás alá kerülhetnek. Az IEA legutóbbi 10 pontos terve az olajfelhasználás csökkentésére olyan intézkedéseket vázol fel, amelyek elősegíthetik a fogyasztás csökkentését és enyhíthetik a magas olajárak okozta feszültségeket:
- Az autópályákon legalább 10 km/hval kell csökkenteni a megengedett legnagyobb sebességet.
- Ahol megoldható, akár heti három napra kell növelni az otthonról végzett munka (home office) időtartamát.
- A nagyvárosokban be kell vezetni a vasárnapi autózási tilalmat.
- Olcsóbbá kell tenni a közösségi közlekedést és serkenteni a gyaloglást és a kerékpározást.
- Megfelelő helyettesítő lehetőségeket kell kínálni a magántulajdonú gépjárművek használata helyett.
- Közös(ségi) használatú személygépkocsikat kell rendelkezésre bocsátani az üzemanyagfogyasztás csökkentése végett (car sharing).
- Jobban ki kell használni az áruszállító járművek rakterét.
- Ahol ez megoldható, nagy sebességű vonatszerelvényekkel kell helyettesíteni a légiforgalmat.
- Ha van más lehetőség (pl. online értekezletek) csökkenteni kell az üzleti utazások számát.
- Szorgalmazni kell az elektromos hajtású és a jobb hatásfokú járművek használatát.
Források
2022/2. lapszám | Magyar Energetika | 483 |