Magyar Energetika

Hírek

IEA

Az orosz-ukrán háború hatása az olajpiac alakulására – IEA

2022/2. lapszám | Magyar Energetika |  483 |

Az orosz-ukrán háború hatása az olajpiac alakulására – IEA

A Nemzetközi Energia Ügynökség májusi olajpiaci jelentése szerint megfelelő és összehangolt intézkedésekre van szükség az orosz nyersolaj globális helyettesítésében.

Oroszország elszigetelődése Ukrajna lerohanása óta egyre mélyül, és az EU, valamint a G7-ek egyre szigorúbb szankciókat fontolgatnak, amelyek magukban foglalják az orosz olajimport teljes leállítását. Ha az erről szóló megállapodás végül megszületik, az új korlátozások felgyorsíthatják a már folyamatban lévő kereskedelmi forgalom irányváltását, és arra kényszeríthetik az orosz olajtársaságokat, hogy egyre több kutat zárjanak be. Eközben a többi mezőkön világszerte folyamatosan növekszik a kitermelés és a kereslet is lassabban növekszik a korábbinál – ez utóbbi különösen Kínára jellemző. Ezek a fejlemények várhatóan rövid távon kivédhetik az akut kínálati hiányt. A növekvő keresleti és kínálati bizonytalanságok közepette az olajpiac volatilitása továbbra is jellemző, ugyanakkor az árak a korábbinál alacsonyabb és szűkebb, 10 USD/hordó tartományban mozognak, jóllehet valamivel 100 USD felett.

A növekvő nemzetközi nyomás és a csökkenő kitermelés ellenére az orosz export eddig nagyrészt kitartott. A nagy kereskedőházak azonban a május 15-i határidő előtt lezárják az ügyleteiket, hogy leállítsanak minden tranzakciót az állami irányítású Rosznyefttel, a Gazpromnyefttel és a Transnyefttel.

A finomítói karbantartás- és kapacitáskorlátok súlyosbítják az ukrajnai orosz háború okozta gondokat. Áprilisban a nyersolaj- és termékpiacokon eltérő tendenciák mutatkoztak: Míg a nyersolajárak összességében alacsonyabbak voltak, a dízel és a benzin árrése rekordszintre emelkedett, magával húzva a finomítói árrést és a végfelhasználói árakat is.

A globális finomítói rendszer korlátozott szabad kapacitása, valamint az orosz fűtőolaj, dízel és benzin exportjának csökkenése súlyosbította a termékpiaci feszültségeket, amelyeken immár hét egymást követő negyedévben készletcsökkenés mutatkozik. Míg a stratégiai olajtartalékok kivonásának első részlete megállította az OECD ipari készleteinek márciusi gyors csökkenését, a tartalék nagy része nyersolaj volt, és a termékkészletek tovább csökkentek. A középpárlatok (dízelolaj) készletének nagysága 2008 áprilisa óta a legalacsonyabb szintre süllyedt.

A szárnyaló termékárak és a lassuló gazdasági növekedés várhatóan jelentősen visszafogja a kereslet élénkülését az év hátralévő részében és 2023-ban is. Emellett a Kínában bevezetett széleskörű kijárási korlátozások is jelentős lassulást okoznak a világ második legnagyobb olajfogyasztó országában. Az év egészét tekintve a globális olajkereslet az előrejelzések szerint 2022-ben átlagosan napi 99,4 millió hordó lesz, amely éves szinten kisebb, mint 2%-os növekedést jelent.

Ahogy a korlátozások enyhülnek Kínában, egyre többen indulnak útnak autóval és a légiközlekedés is sűrűbbé válik, a globális olajkereslet napi 3,6 millió hordóval emelkedhet az áprilisi mélypontról augusztusig. Ha ezzel a finomítók nem tudnak lépést tartani, a termékpiacok és a fogyasztók további nyomás alá kerülhetnek. Az IEA legutóbbi 10 pontos terve az olajfelhasználás csökkentésére olyan intézkedéseket vázol fel, amelyek elősegíthetik a fogyasztás csökkentését és enyhíthetik a magas olajárak okozta feszültségeket:

  1. Az autópályákon legalább 10 km/hval kell csökkenteni a megengedett legnagyobb sebességet.
  2. Ahol megoldható, akár heti három napra kell növelni az otthonról végzett munka (home office) időtartamát.
  3. A nagyvárosokban be kell vezetni a vasárnapi autózási tilalmat.
  4. Olcsóbbá kell tenni a közösségi közlekedést és serkenteni a gyaloglást és a kerékpározást.
  5. Megfelelő helyettesítő lehetőségeket kell kínálni a magántulajdonú gépjárművek használata helyett.
  6. Közös(ségi) használatú személygépkocsikat kell rendelkezésre bocsátani az üzemanyagfogyasztás csökkentése végett (car sharing).
  7. Jobban ki kell használni az áruszállító járművek rakterét.
  8. Ahol ez megoldható, nagy sebességű vonatszerelvényekkel kell helyettesíteni a légiforgalmat.
  9. Ha van más lehetőség (pl. online értekezletek) csökkenteni kell az üzleti utazások számát.
  10. Szorgalmazni kell az elektromos hajtású és a jobb hatásfokú járművek használatát.

Források

2022/2. lapszám | Magyar Energetika |  483 |

Hírek

IEA